Weekend Trip in Melaka - Part 1

Assalamualaikum wbt
Salam Sejahtera
and
Peace yawwww





Since aku belajar dekat melaka ni nak dekat tiga tahun dah ( wowwww ), tapi aku tak pernah lagi, aimin, jarang sangat aku nak pusing satu melaka ni. Keluar jalan dengan kawan-kawan tu ada, tapi bukan jenis keluar nak pusing satu melaka tu, yelah transport susah satu hal, duit lagi lah kan. Hahahhaa. So kalau keluar tu just keluar pi makan, tengok wayang, beli barang, dah tu je kot.


Nak jadikan cerita, Husna dengan Alia datang melaka tuhari. Hujung bulan september. Plan dah lamaa sebenarnya tapi tulah masing-masing cam eh, comfirm ke tak ni. Sampailah one week before the date, semua cam tereksaited siap ada schedule lagi, aimin tentatif sepanjang weekend tu. Dalam group whatsapp, Alia asyik up je tentatif tu sampai rasa tak sabar gila nak jadikan trip ni menjadi. Then husna pun dah siap booking hotel, dah bayar pun, so nak taknak plan short vacation first for yeoja chingu akhirnya menjadi. Hahahaaa.


Andddd Husna drive dari Nilai sampai ke Melaka. Alia pulak dari Perak naik bas. Alia punya eksaited tu sampai ambik cuti hari jumaat. Hahahhaa. Husna half day je rasanya tak silap aku, tak ingat lak. Huhuh. Aku? Macam biasa lah pagi hadap En Zul dulu. Petang tu Husna ambik aku kat rumah sewa aku huhuhu. Plan asal bila Husna sampai, dia ambik aku dulu baru ambik Alia kat MC, but since Alia sampai awal, and Husna lewat sikit, so Alia gerak dulu ke hotel untuk check in.


First Night

First aktiviti untuk malam pertama kitorang ( ecewah malam pertama ), since kitoang dah terlambat sikit dari plan asal, (biasa lah kan, tak melayu lah kalau tak lambat), so malam tu jalan-jalan je kat pasar jonker walk and uptown depan menara taming sari tuu. Fuhh, berkicap gila aku malam tu. Hahahahaha. Jonker walk ni best sebab macam-macam ada, accesories, food, dan lain lain. Tapi makanan dia ada yang boleh makan ada yang tak boleh makan. Tu yang frust sikit tu. Like was-was boleh makan ke tak, eh ni boleh beli ke tak, haa gituu. Pandang pastu telan air liur je lah korang datang situ huhu.


So perut pun lapar. Kitorang pun pi lah makan kat Asam Pedas Power Abg Piee kat jalan Puteri Hang Li Po tu haa. Serius murah weh. Kitorang ambik lauk ikan pari asam pedas dua ketul, sayur belacan, lala masak tiga rasa, pastu air masing-masing, cuma rm40 je weh. Serius murah. And sedap pun sedap. Cuma servis lah lambat sikit huhu. Lepastu kitorang jalan-jalan uptown, pastu balik tidur huhuhu.


Oh yeahh, kitorang check in dekat EURO RICH HOTEL. Hotel ni suggestion dari Husna sebab die puas hati dengan hotel ni, dia pernah datang dengan member dia dulu. So aku dengan Alia pun follow je and ternyata memang tak megecewakan. Nais gila. Hotel sangat comfortable and affordable. Since kitorang stay dua malam, so total dia lebih kurang rm72 lah untuk sorang. Bilik besar weh. Silap kitorang jugak pi ambik bilik tiga katil. Padahal bilik dua katil je pun dah nais dah rasanya.






Second Day

Kebetulan masa trip kitorang ni, cuaca tak begitu mengizinkan. Asyik hujan je pagi petang. Hari kedua ni pun sama. Hujan lebat gak. Plan asal konon nak keluar pukul 8 pagi, tapi tak. Biasalah janji melayu. Dengan hujan nya. Kitorang keluar nak pkul  10-11 jugak lah. Hahahahaa. Pi breakfast dulu kat Kompleks Niaga Limbongan, nama kedai Faizal Mohd Yusof. Ni pun main redah je jumpa asal ada roti canai. Kitorang breakfast roti canai dan nasi impit kuah lontong. Serius sedap nasi impit kuah lontong dia. Lain dari tempat lain yang aku biasa makan kat melaka. Seriously highly recommended. Huhuhu.

Source : http://www.rebeccasaw.com


Then, lepas makan terus shoot ke klebang. Dah kenyang kan, wajib lah bergambar dekat klebang. Actually kitorang nak pergi tempat yang ada pasir-pasir tu, tapi tak boleh masuk, aimin kereta tak boleh masuk. So nak kena jalan kaki dalam satu jam ke satu jam setengah. Maigod seriously? Kalau aku ni mau lima jam kot nak sampai. Nak tangkap gambar lawa-lawa, tapi sampai je dah berpeluh macam mandi laut. Hmm. So cancel, tangkap gambar dekat persisiran pantai jelah mampuuuuu.








Next, kitorang pi Muzium Kapal Selam. Kat situ Husna jumpa jodoh dia, malangnya jodoh dia tak reti cakap melayu. Hahahhahaa. Adakah korang ingat akan lelaki cina dan bangla itu?? Hiks. Masuk muzium ni tak mahal pun, biasalah muzium kan, kalau letak harga mahal-mahal siapa je yang nak masuk? Tiket korang boleh dapatkan dengan harga RM3 je seorang. Seingat aku lah. Eh, ke RM5? Alaaaaa lupa lah. Seriously korang kena try masuk. Sebab kapal selam dia mmg real punya. Tak da modified bagi lawa ke, apa ke. Mujur aku muat lagi nak masuk tau. Laluan dia ya rabbi. Sempit. Hahahahaha. Kalau orang depan stop lama nak selfie, terpaksa lah yang belakang ni hadap lama-lama. hahahahaha. Haa nak tahu lagi lanjut, kena lah try masuk. Ni aku bagi gambar sikit-sikit dulu huhuhu.





Then lepas dah puas mengelinjang kat muzium, tetibe rasa haus. Dan demi nafsu si Husna ni, kitorang pun singgah lah di Klebang Original Coconut Shake. Tempat wajib singgah kan kalau datang Melaka ni, tapi pada aku biasa-biasa je coconut shake ni. huhu. Okay tak. Gambar takda, aku banyak buat boomerang dengan video insta story je masani huhuhu sorry yer gais. Saba jap. Aku tempek gambar google. Searching ................................................................................................ Alaaaaaa sorry lah, takda gambar lawa. Korang pepandai lah google huhu.


After that, kitorang balik hotel untuk solat dan mandi. Yelah dah satu hari berjalan weh. Panas merecik hawau. Hahahahaha. Lagipun aku bukan musafir macam husna dengan alia tu. Diorang boleh lah jamak. Hahahhaaaa. Okay untuk sambungan apa yang kitorang buat after balik hotel, boleh dah kot untuk part dua. Hahahahhhahahahaa. Acah sangat kan. Aku penat dah nak sambung. Okay tunggu part dua pulak. Huhuhu.












Till then, Chow
DAA~




You Might Also Like

2 comments

  1. Selamat datang ke melaka! Jangan lupa cuba Mango Float Royale is sungai putat! http://ameridzuan.blogspot.com/2017/10/mango-float-royale-melaka.html

    ReplyDelete
  2. Macam mana aku boleh terlepas post ni OMG rindu Melakaa

    ReplyDelete

thanks for dropping your comment.. =D